GENRE | TAHUN | TAJUK | ANTOLOGI |
PUISI TRADISIONAL / PUISI MODEN | SPM N 2001 | Sajak – Aku Menjadi Lebih Berani | Anak Laut |
SPM U 2002 | Syair – Syair Jong Pecah | Kerusi | |
SPM N 2002 | Gurindam – Gurindam Baris Hadapan | Anak Laut | |
SPM U 2003 | Sajak – Keindahan Yang Hilang | Kerusi | |
SPM N 2003 | Sajak – Tukang Gunting | Kerusi | |
SPM U 2004 | Pantun – Pantun Mengenang Nasib | Anak Laut | |
SPM N 2004 | Seloka – Seloka Pandai Pak Pandir | Kerusi | |
SPM U 2005 | Syair – Syair Dandan Setia dan Intan Terpilih | Anak Laut | |
SPM N 2005 | Sajak – Sejarah | Kerusi | |
SPM U 2006 | Sajak – Pembeli Masa Sudah | Anak Laut | |
SPM N 2006 | Syair – Syair Pembunuhan Angreni | Anak Laut | |
SPM U 2007 | Sajak – Di Kota Kecilku | Kerusi | |
SPM N 2007 | Gurindam - Memelihara Anggota Dan Hati Daripada Kejahatan | Kerusi | |
SPM U 2008 | Sajak – Manusia dan Kesejahteraan | Anak Laut | |
SPM N 2008 | Pantun Lapan Kerat | Kerusi | |
SPM U 2009 | Pantun Kiasan | Anak Laut | |
SPM N 2009 JANGKAAN | Sajak - Anak Laut Sajak - Derita Pertama Sajak - Jalan jalan raya kotaku Sajak - Duhai Pentafsir Sajak - Di Ruang Gemanya Seloka - Seloka Pak Kaduk Pantun - Pantun Enam Kerat Syair - Syair Kelebihan Ilmu | Anak Laut Anak Laut Anak Laut Kerusi Kerusi Anak Laut Kerusi Kerusi |
Berdasarkan analisis, belum pernah ada pengulangan tajuk dalam peperiksaan SPM sebenar mahupun SPM Ulangan sejak 2001. Hal ini berlaku demikian kerana bahagian puisi moden dan puisi tradisional mempunyai pilihan tajuk yang luas. Bagi puisi moden, terdapat tiga tajuk daripada antologi Anak Laut dan dua tajuk daripada antologi Kerusi yang belum pernah diuji. Bagi puisi tradisional pula, terdapat tiga tajuk yang belum pernah diuji iaitu satu tajuk daripada antologi Anak Laut dan dua tajuk daripada antologi Kerusi. Analisis juga menunjukkan bahawa puisi tradisional telah dua kali berturut-turut menjadi tajuk pilihan iaitu dalam peperiksaan SPM sebenar 2008 dan SPM Ulangan 2009. Berdasarkan anlisis tersebut pelajar boleh memberi fokus kepada tajuk-tajuk yang dijangka tanpa mengabaikan tajuk-tajuk lain. Pelajar perlu banyak membuat latihan menjawab soalan-soalan daripada tajuk-tajuk berkenaan dan membincangkan jawapannya dengan guru-guru anda.
0 comments:
Post a Comment