Sunday, January 25, 2009

Selamat Menyambut Tahun Baharu Cina


Sesungguhnya negara kita amat bertuah kerana kepelbagaian kaum yang terdapat di Malaysia. Keadaan ini membolehkan pelbagai perayaan dapat dirayakan oleh masyarakat Malaysia. Esok, 26 Januari 2009, seluruh masyarakat berketurunan Tionghua bakal merayakan sambutan Tahun Baharu Cina. Perayaan ini bukan sahaja disambut oleh masyarakat berketurunan Tionghua di negara kita, bahkan juga diraikan bersama oleh segenap lapisan rakyat Malaysia.


Semangat toleransi yang wujud antara masyarakat majmuk berbilang kaum di negara kita berjaya memupuk permuafakatan dan menjadi budaya dalam kehidupan setiap rakyat negara ini. Saya berharap setiap kita menghayati bahawa nilai-nilai keharmonian, permuafakatan, semangat muhibbah dan persefahaman yang kita kecapi selama ini adalah hasil daripada sikap toleransi yang lahir daripada setiap sanubari rakyat Malaysia yang berbilang kaum.

Menurut zodiak Cina, lembu adalah simbol kekuatan, keazaman serta tidak pernah berputus asa dalam mencapai sesuatu matlamat. Malah, ketibaan tahun lembu dianggap sebagai satu tanda perubahan, kemajuan dan tenaga positif. Semoga Tahun Lembu memberikan sinar kejayaan kepada seluruh rakyat Malaysia dan dapat mencontohi semangat kegigihan dan ketekunan yang ada pada Lembu. Kepada bekas guru-guru saya, bekas pensyarah saya di UUM dan Maktab Perguruan Gaya, pelajar-pelajar saya, rakan-rakan, jiran-jiran dan seluruh rakyat Malaysia berketurunan Tionghua, saya mengucapkan Selamat Menyambut Tahun Baharu Cina dan semoga kita semua akan memperolehi kemakmuran, kesejahteraan dan kebahagiaan.

1 comments:

azizi said...

wow,
blog yg menarik. ;-)

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template