Tuesday, August 11, 2009

Analisis KOMSAS 2009 - Puisi Tradisional/Puisi Moden

GENRE

TAHUN

TAJUK

ANTOLOGI

PUISI TRADISIONAL

/

PUISI MODEN

SPM N 2001

Sajak – Aku Menjadi Lebih Berani

Anak Laut

SPM U 2002

Syair – Syair Jong Pecah

Kerusi

SPM N 2002

Gurindam – Gurindam Baris Hadapan

Anak Laut

SPM U 2003

Sajak – Keindahan Yang Hilang

Kerusi

SPM N 2003

Sajak – Tukang Gunting

Kerusi

SPM U 2004

Pantun – Pantun Mengenang Nasib

Anak Laut

SPM N 2004

Seloka – Seloka Pandai Pak Pandir

Kerusi

SPM U 2005

Syair – Syair Dandan Setia dan Intan Terpilih

Anak Laut

SPM N 2005

Sajak – Sejarah

Kerusi

SPM U 2006

Sajak – Pembeli Masa Sudah

Anak Laut

SPM N 2006

Syair – Syair Pembunuhan Angreni

Anak Laut

SPM U 2007

Sajak – Di Kota Kecilku

Kerusi

SPM N 2007

Gurindam - Memelihara Anggota Dan Hati Daripada Kejahatan

Kerusi

SPM U 2008

Sajak – Manusia dan Kesejahteraan

Anak Laut

SPM N 2008

Pantun Lapan Kerat

Kerusi

SPM U 2009

Pantun Kiasan

Anak Laut

SPM N 2009

JANGKAAN

Sajak - Anak Laut

Sajak - Derita Pertama

Sajak - Jalan jalan raya kotaku

Sajak - Duhai Pentafsir

Sajak - Di Ruang Gemanya

Seloka - Seloka Pak Kaduk

Pantun - Pantun Enam Kerat

Syair - Syair Kelebihan Ilmu

Anak Laut

Anak Laut

Anak Laut

Kerusi

Kerusi

Anak Laut

Kerusi

Kerusi


Berdasarkan analisis, belum pernah ada pengulangan tajuk dalam peperiksaan SPM sebenar mahupun SPM Ulangan sejak 2001. Hal ini berlaku demikian kerana bahagian puisi moden dan puisi tradisional mempunyai pilihan tajuk yang luas. Bagi puisi moden, terdapat tiga tajuk daripada antologi Anak Laut dan dua tajuk daripada antologi Kerusi yang belum pernah diuji. Bagi puisi tradisional pula, terdapat tiga tajuk yang belum pernah diuji iaitu satu tajuk daripada antologi Anak Laut dan dua tajuk daripada antologi Kerusi. Analisis juga menunjukkan bahawa puisi tradisional telah dua kali berturut-turut menjadi tajuk pilihan iaitu dalam peperiksaan SPM sebenar 2008 dan SPM Ulangan 2009. Berdasarkan anlisis tersebut pelajar boleh memberi fokus kepada tajuk-tajuk yang dijangka tanpa mengabaikan tajuk-tajuk lain. Pelajar perlu banyak membuat latihan menjawab soalan-soalan daripada tajuk-tajuk berkenaan dan membincangkan jawapannya dengan guru-guru anda.


0 comments:

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template