Tuesday, May 6, 2008

Sekolah Baru


Terminal baru. Itulah yang dapat kusimpulkan. Aku lantas teringat kata-kata sasterawan negara Othman Puteh dalam novelnya Terminal Tiga. Dalam hidup kita perlu berhijrah dan mencari terminal baru. Seperti Rimpa remaja miskin namun punyai semangat dan keinginan kuat untuk keluar dari kampungnya di pedalaman Sabah untuk mengejar cita-cita di Akademi Seni Kebangsaan.

Namun penghijrahanku tidak sama seperti Rimpa. Penghijrahanku ke terminal baru untuk menimba lebih banyak ilmu dan pengalaman bagi mematangkan lagi perjalanan hidupku sebagai seorang cikgu. Setelah 4 tahun bertugas di SMK Wallace Bay aku akhirnya bertukar tempat bertugas. SMK Balung bukanlah nama yang asing bagiku. 17 tahun lalu sekolah ini amat sinonim denganku. Lantas aku teringat beberapa orang guru yang mengajarku. Cikgu Lim, Cikgu Abdullah, Cikgu Shukri, Cikgu Sabarudin, Cikgu Mad Jeli merupakan antara cikgu yang masih kuingati .

Setelah 17 tahun meninggalkan sekolah ini akhirnya siapa sangka aku bertugas di sini. Apakah ini satu kebetulan? Namun aku percaya inilah yang dikatakan suratan takdir. Allah telah menentutakdirkan aku menjadi cikgu di sekolah aku pernah belajar. Sekolah ini adalah bekas sekolahku ketika menengah rendah. Aku bersekolah di sini dari tahun 1989 hingglah tahun 1991 sehingga tingkatan tiga kerana aku kemudiannya berpindah ke SMK Tawau di Tingkatan 4.

Namun kini sekolah ini sudah jauh berbeza. Dari sekolah menumpang kini berubah dari segi fizikal, kemudahan, dan aliran. Sekolah ini sudah banyak mengukir kejayaan dan menjadi antara sekolah ternama di Tawau dan negeri Sabah bahkan beberapa aktiviti kokurikulumnya sampai sehingga ke peringkat kebangsaan. Namun cikgu-cikgu yang kusebutkan tadi semuanya sudah berpindah dan aku sendiri sehingga kini tidak tahu di manakah mereka mengajar. Jika berpeluang ingin sekali aku menemui mereka atau setidak-tidaknya mengetahui di mana mereka mengajar kini. Hanya tinggal seorang sahaja merupakan bekas cikguku yang masih menabur bakti di sini. Cikgu Sofyan yang pernah menjadi guru kelasku dan mengajar aku pendidikan seni. Semoga aku menjadi guru yang dedikasi di sini.

2 comments:

Anonymous said...

Wishes your life full fill with the sweet memories...Cegu,..long time no see you????how your life over there?

Cikgu Musri said...

Thanks.. Im happy here.. always ceria with my working enviroment..

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template