Friday, May 16, 2008

Selamat Hari Guru


16 Mei tiba lagi. Tarikh keramat buat semua insan bergelar cikgu. Hari Guru yang menunjukkan betapa istimewanya insan bergelar cikgu. 16 Mei tahun 2008, bermakna sudah lima kali aku turut sama meraikan Hari Guru sebagai seorang cikgu. Maknanya sudah lima tahun jugalah aku menjadi cikgu. Terasa cepat masa berlalu. Dalam tempoh lima tahun ini banyak juga pengalaman yang telah kulalui. Suka duka dan pahit manis insan bergelar cikgu semuanya telah kulalui.

Pada aku, pengalaman sepanjang lima tahun yang kulalui banyak mematangkan aku sebagai seorang guru dan yang lebih besar maknanya memanusiakan diriku dan memanusiakan pelajar-pelajarku. Apatah lagi aku pernah melalui pengalaman berharga mengajar di SMK Wallace Bay sebuah sekolah pedalaman di Tawau Sabah. Banyak juga perkara yang aku pelajari khususnya dalam pembinaan jati diriku. Erti kesukaran, erti kepayahan dan erti kesabaran serta ketabahan semuanya dituntut. Dalam erti kata lain menjadi guru banyak menyedarkan aku erti pengorbanan.

Aku mula menyedari begitu jugalah yang dilalui oleh cikgu-cikguku dulu semasa aku di bangku sekolah. Betapa mereka banyak berkorban semata-mata untuk melihat kejayaan anak-anak didiknya termasuklah aku. Bagiku tanpa mereka aku tidak akan menjadi cikgu seperti mereka. Terima kasih cikgu. Kepada semua cikgu di Malaysia, Selamat Hari Guru. ''Guru Cemerlang Negara Terbilang"

0 comments:

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template