Sunday, October 26, 2008

Analisis Soalan KOMSAS Kertas 2

Berdasarkan analisis Peperiksaan Percubaan SPM 2008 saya menasihati pelajar agar memberi tumpuan kepada tajuk-tajuk berikut.

Soalan 2(b)Cerpen/Drama

Cerpen Lambaian Malar Hijau (Ting 4) (Percubaan Sabah Excell 2,MRSM,Perak Learning To Score 1,Times Higher Education,Daerah Petaling Perdana,Pahang,Daerah Sepang,Daerah Klang dan SMJK Chung Hwa Kota Bharu, Kelantan)

Drama Serunai Malam (Ting 4) (Percubaan Johor dan Melaka)

Cerpen Virus Zel Untuk Abah (Ting 5) (Percubaan Sekolah Berasrama Penuh, Sabah Excell 1, Kedah, Terengganu, Portal Utusan, Sarawak dan Negeri Sembilan)

Cerpen Di Sisi Rinda (Ting 5) (Percubaan Kelantan, Perak Learning To Score 3, Perak,W.P Kuala Lumpur, dan Perlis)

Berdasarkan analisis Percubaan SPM tahun lepas, daripada 19 koleksi soalan percubaan antara negeri/daerah/dan sekolah yang saya analisis memang benar terdapat soalan daripada tajuk-tajuk yang diuji dalam percubaan tersebut yang keluar dalam soalan SPM sebenar iaitu Drama Titik-titik Perjuangan (Ting 4). Tajuk ini merupakan peperiksaan Percubaan Daerah Klang Selangor.


Soalan 2(c)Prosa Klasik

Peminangan Puteri Gunung Ledang (Ting 4) (Percubaan Sekolah Berasrama Penuh, Johor, Perak, Times Higher Education, Melaka, Pahang, Daerah Sepang dan Negeri Sembilan)

Cerita Bayan Tiada Menurut Kata Ibu Bapanya (Ting 4) (Percubaan Sabah Excell 2, Terengganu, Portal Utusan dan Sarawak)

Pertarungan Tuah dengan Jebat (Ting 4) (Percubaan Kelantan, W.P Kuala Lumpur, Perlis dan SMJK Chung Hwa Kota Bharu Kelantan)

Sikap terburu-buru membawa padah (Ting 4) (Percubaan Kedah dan Perak Learning To Score 1)

Kezaliman Membawa Padah (Ting 5) (Percubaan Sabah Excell 1, MRSM dan Perak Learning To Score 3)

Sabor (Ting 5) (Percubaan Perak Learning To Score 2, Daerah Petaling Perdana, dan Daerah Klang)

Berdasarkan analisis Percubaan SPM tahun lepas, daripada 19 koleksi soalan percubaan antara negeri/daerah/dan sekolah yang saya analisis memang benar terdapat soalan daripada tajuk-tajuk yang diuji dalam percubaan tersebut yang keluar dalam soalan SPM sebenar iaitu Asal Usul Raja Kecil (Ting 5) . Tajuk ini merupakan peperiksaan Percubaan Johor (Set 2), Perlis dan Sekolah Berasrama Penuh.

Soalan 2 (d) Puisi Tradisional/Sajak

Pantun Kiasan (Ting 4) (Percubaan Johor)

Sajak Anak Laut (Ting 4) (Percubaan Sekolah Berasrama Penuh, Perak dan Negeri Sembilan)

Sajak Jalan-jalan Raya Kotaku (Ting 4) (Percubaan Sabah Excell 1, Perak Learning To Score 3, Terengganu, Daerah Petaling Perdana, Portal Utusan dan Sarawak)

Sajak Manusia dan kesejahteraan (Ting 4) (Percubaan Perak Learning To Score 2, W.P Kuala Lumpur dan Perlis)

Sajak Derita Pertama (Ting 4) (Percubaan Daerah Klang)

Pantun Lapan Kerat (Ting 5) (Sabah Excell 2, Melaka dan Pahang)

Pantun Enam Kerat (Ting 5)(Percubaan Kelantan dan Perak Learning To Score 1)

Sajak Di Ruang Gemanya (Ting 5) (Percubaan Kedah, MRSM, Daerah Sepang dan SMJK Chung Hwa Kota Bharu Kelantan)

Sajak Pembeli Masa Sudah (Ting 5) (Percubaan Times Higher Education)

Berdasarkan analisis Percubaan SPM tahun lepas, daripada 19 koleksi soalan percubaan antara negeri/daerah/dan sekolah yang saya analisis memang benar terdapat soalan daripada tajuk-tajuk yang diuji dalam percubaan tersebut yang keluar dalam soalan SPM sebenar iaitu Gurindam memelihara anggota dan hati daripada kejahatan (Ting 5) . Tajuk ini merupakan peperiksaan Percubaan Daerah Hulu Langat dan Johor.

Berdasarkan analisis tersebut, kesimpulannya ketiga-tiga soalan KOMSAS dalam Peperiksaan SPM sebenar tahun lepas iaitu soalan 2 (b), 2(c) dan 2 (d)telah keluar dalam koleksi soalan Percubaan SPM pada tahun lepas. Bagi mereka yang rajin mengumpul dan mencuba soalan percubaan tersebut pada tahun lepas sudah pasti tiada masalah untuk menjawabnya. Bagaimana pula untuk tahun ini? Saya telah menyediakan analisis (boleh dimuat turun dalam laman blog ini) untuk para pelajar dan juga koleksi soalan percubaan pelbagai negeri/daerah/sekolah. Sekarang adalah masa yang sesuai untuk pelajar mencuba kesemua tajuk yang diuji dalam percubaan-percubaan tersebut. Selamat mencuba.

0 comments:

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template