Tuesday, October 21, 2008

Plot Novel Terminal Tiga

Permulaan cerita

Antara peristiwa yang menarik pembaca pada permulaan cerita dalam novel ini ialah peristiwa jerebu yang melanda Lembah Klang yang menyebabkan beberapa penerbangan ditangguhkan termasuklah penerbangan Rimpa ke Kota Kinabalu. Hal ini menyebabkan pembaca tertarik untuk mengetahui peristiwa seterusnya apabila Rimpa terkandas selama beberapa jam di lapangan terbang Subang.

Selain itu, peristiwa Rimpa mengimbas kembali kata-kata emaknya yang memintanya agar pulang ke kampung untuk mencari ayahnya yang dikatakan berada di Nabawan setelah 10 tahun meninggalkan mereka turut menarik pembaca pada permulaan cerita dalam novel ini. Rimpa sendiri tertanya-tanya dan tidak tahu mengapa ayanya bertindak meninggalkan mereka. Peristiwa tersebut mendorong pembaca untuk terus membaca novel ini untuk mencari jawapan mengapa ayah Rimpa bertindak demikian.

Di samping itu, ketika Rimpa teringat kembali peristiwa dia mengambil keputusan untuk melanjutkan pelajarannya dalam bidang penulisan kreatif di Akademi Seni Kebangsaan turut menarik pembaca pada permulaan cerita dalam novel ini. Emaknya berasa sedih dan meminta dia agar membatalkan hasratnya itu kerana emak dan adik-adiknya amat memerlukannya ketika itu untuk menjadi ketua keluarga. Tambahan pula Rimpa berdepan cabaran kemiskinan dan serba kekurangan untuk meneruskan pelajarannya. Namun Rimpa tetap dengan keputusannya kerana dia ingin mengubah nasib diri dan keluarganya yang miskin. Cabaran yang terpaksa ditempuhi dan kekuatan semangat yang dimilki Rimpa menarik pembaca untuk terus membaca novel ini.

Perkembangan
Antara peristiwa yang menarik pembaca dalam perkembangan cerita ialah peristiwa Rimpa cuba menghubungi Bang Maily selepas mendarat di Lapangan Terbang Kota Kinabalu. Malangnya Bang Maily tiada di rumah kerana menurut Kak Naspura Bang Maily sudah tiga hari berada di Kudat. Peristiwa ini menarik pembaca kerana ingin mengetahui apakah tindakan Rimpa. Hal ini demikian kerana di Kota Kinabalu, hanya keluarga Bang Maily satu-satunya keluarga yang sentiasa membantu Rimpa termasuklah menumpangkan Rimpa di rumah mereka.

Selain itu, peristiwa lain yang menarik pambaca pada perkembangan cerita ialah peristiwa Bang Maily yang taat mengerjakan solat. Cara hidup Bang Maily telah menyentuh hati Rimpa dan dia meminta agar Bang Maily mengajarnya cara bersolat. Rimpa sebenarnya telah beberapa kali menyatakan hasratnya untuk memeluk Islam. Namun hasrat Rimpa seakan tidak diendahkan oleh Bang Maily. Menurut Bang Maily, menganut Islam bukan sekadar mengerjakan ibadat, tetapi menghayati keseluruhan ajaran Islam. Peristiwa ini menarik pembaca kerana pembaca ingin tahu adakah hasrat Rimpa untuk memeluk Islam tercapai.

Perumitan
Antara peristiwa yang menarik pembaca dalam perumitan ialah peristiwa Rimpa bersama dua orang adiknya pergi ke Nabawan untuk mencari ayahnya. Namun usaha mereka menemui kegagalan. Peristiwa ini menarik pembaca kerana cerita menjadi semakin rumit dan pembaca ingin tahu di manakah ayah Rimpa berada dan adakah usaha Rimpa untuk menjejaki ayahnya tercapai.

Selain itu, peristiwa pesawat tidak dapat mendarat kerana keadaan berjerebu ketika Rimpa pulang ke Kuala Lumpur dari Kota Kinabalu turut menarik pembaca. Rimpa dan penumpang-penumpang lain berasa cemas kerana bimbang akan kemungkinan peristiwa buruk yang bakal terjadi. Pesawat yang dinaiki Rimpa terbabas lalu melanggar pagar. Peristiwa ini menarik pembaca kerana pembaca ingin tahu peristiwa seterusnya. Rupanya itu hanyalah imaginasi Rimpa sahaja.

Klimaks
Antara peristiwa yang menarik pembaca pada klimaks ialah Peristiwa Rimpa kembali ke kampung ketika cuti semester. Rimpa telah dikejutkan dengan berita Ruzaini gadis yang disayanginya lari meninggalkan rumah mengikuti seorang pendakwah. Pembaca ingin tahu ke manakah Ruzaini mengikuti pendakwah itu dan mengapakah Ruzaini bertindak demikian.

Selain itu, peristiwa Rimpa menyatakan hasrat kepada ibunya untuk kembali ke Kuala Lumpur lebih awal turut menarik pembaca pada klimaks cerita. Rimpa mengambil keputusan untuk kembali ke Kuala Lumpur walaupun cuti semester masih berbaki dua minggu. Peristiwa ini menyebabkan pembaca ingin tahu mengapa Rimpa mengambil keputusan untuk pulang awal ke Kuala Lumpur.

Peleraian/penyelesaian cerita
Penyelesaian cerita dalam novel ini, Rimpa kembali ke Kuala Lumpur setelah beberapa hari tinggal di Rumah Bang Maily kerana tiket penerbangan ke Kuala Lumpur telah habis.

Setibanya di Terminal Tiga, Rimpa menunggu hingga subuh dan terus ke Akademi Seni Kebangsaan. Rimpa akhirnya berjaya mendapatkan pinjaman sebanyak RM 3000 setahun daripada kerajaan Negeri Sabah.

Berita pemindahan kampus Akademi Seni Kebangsaan ke tempat baru bersebelahan dengan MATIC juga mengejutkannya. Ini bererti Rimpa terpaksa menanggung kos perbelanjaan yang lebih tinggi kerana kampus baru terletak di tengah-tengah bandar Kuala Lumpur. Walau apa jua masalah dan cabaran mendatang, Rimpa bertekad akan meneruskan pelajarannya dan menghadapi segala cabaran mendatang dengan tabah.

0 comments:

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template